Wat wilt u echt bereiken?

Komt u er ook wel eens aan het eind van een werksessie of teamvergadering pas achter dat u niet helemaal de gewenste informatie hebt opgehaald? Het is een heel menselijke reactie om bij een opkomende vraagstuk direct te denken in oplossingen. Er popt een vraagstuk op of er doet zich een probleem voor en hoe eerder dat opgelost is hoe beter. Onze ervaring is echter dat het zeer loont om uzelf áltijd vooraf een vraag te stellen.SetAndReachGoals

Of u nu een sessie gaat organiseren of faciliteren, het allerbelangrijkste is de vraag wat wilt u echt bereiken? Voorafgaand aan een intake vraagt de opdrachtgever vaak wat zij alvast kunnen voorbereiden. Ons antwoord is altijd hetzelfde: goed nadenken over wat u wilt bereiken met de sessie. De voorbereiding en de stap erna, wat wij het bedenken van een sessie noemen, is niet alleen een zeer essentiële stap maar ook vaak de ingewikkeldste. Of u nu een professionele facilitator bent of als manager met uw team aan de slag gaat, besteed hier voldoende aandacht aan.

Bij elke sessie staat een bepaald vraagstuk centraal. Vaak is het echte probleem niet wat het in eerste instantie lijkt. Een sessie is alleen succesvol als het vraagstuk en het einddoel helder zijn. Ga daarom nooit direct vanuit een bepaald probleem een oplossing bedenken of een sessie ontwerpen. Probeer de vraag achter de vraag te achterhalen. Een voorbeeld: In deze tijd zijn veel bedrijven bezig of net klaar met het schrijven van hun plannen. Hoe zou je dat goed aanpakken?

Stel vragen als: Welke informatie heb je minimaal nodig als de sessie klaar is? Hoe moeten de plannen er definitief uitzien? Wie wil je betrekken en wat is hun rol? Waarom wil je ze betrekken? Wil je de kennis gebruiken of draagvlak creëren? Mogen ze volledig vrij denken of zijn er grenzen? Hoeveel tijd is er beschikbaar?

Kortom allemaal vragen die relevant zijn om de doelstelling helder te krijgen. Als het verkrijgen van draagvlak belangrijker is dan de uiteindelijke uitkomst heb je een hele andere sessie dan wanneer andersom het geval is.

Pas als dit helder is gaat u aan de slag met het bedenken van een sessie. En ook dat doen wij van beneden naar boven. Wij starten bij het resultaat en gaan dan langzaam naar boven toe werken om te kijken welke informatie er allemaal nodig is om dat resultaat te bereiken. De eerste stap naar uw succesvolle sessie is gezet!

Enkele tips:

  • De uitnodiging naar de deelnemers is ook heel belangrijk. Vertel hierin altijd het doel dat u wilt bereiken
  • Stel de deelnemers vast 1 of 2 vragen om over na te denken, zo starten ze goed voorbereid aan de sessie
  • Bespreek aan het begin van de sessie het proces dat u wilt doorlopen zodat dit voor iedereen duidelijk
  • Zorg dat het duidelijk is wat er met de resultaten gebeurt en wie dat gaat oppakken

 

Veel succes!

Ontwikkelingen Spilter

Spilter wordt elke dag verder ontwikkelt en regelmatig van updates voorzien. Dit lichten wij altijd toe in Release notes die elke gebruiker van Spilter ontvangt bij het inloggen. Soms zijn de verbeteringen echter zo ingrijpend dat we deze extra willen toe- en uitlichten. Het brengt namelijk veel nieuwe mogelijkheden met zich mee, die u direct kunt toepassen tijdens uw eerst volgende sessie.

Nieuwe manier van inloggen voor deelnemers geïntroduceerd

We hebben de wijze waarop deelnemers kunnen inloggen in een sessie uitgebreid.

  1. U heeft voortaan de mogelijkheid om deelnemers in te laten loggen met slechts de sessiecode. Dit 6-cijferige getal is voortaan altijd zichtbaar in het voorzittersscherm zodat u deze bij de hand heeft.
  2. Ook heeft u de mogelijkheid om deelnemers, zoals voorheen, alleen toegang te geven tot de sessie met een account. Wel kunt u in deze nieuwe versie de optie aanzetten waarmee deelnemers zelf een account aan kunnen maken en daarmee direct toegang krijgen tot de sessie. Wanneer bij de start van de sessie nog nieuwe deelnemers zich aanmelden kunnen zij zich met de sessiecode eenvoudig registreren.

Inloggen_Spilter

Aanmaken van een sessie vereenvoudigd

Voortaan doorloopt u bij het aanmaken van een sessie slechts drie stappen. U kiest eerst de algemene instellingen, bijvoorbeeld hoe de deelnemersschermen eruit komen te zien. Vervolgens selecteert u de wijze waarop u wilt dat deelnemers inloggen in uw sessie en tot slot maakt u een keuze voor het uitloggen uit de sessie. Het verschil dat wij voorheen hanteerde tussen Versnellingskamer, Enquête en Poll is hierbij losgelaten. Zonder voorkennis is het hiermee een stuk gemakkelijker geworden om een sessie aan te maken.

Nieuwe optie voor het presenteren van open vragen

Niet alleen is het vanaf nu mogelijk om tijdens de sessie alleen de vraag op het presentatiescherm te tonen maar ook is de nieuwe optie tekstballonnen bij open vragen toegevoegd. Eerder introduceerde wij al de wordcloud en door de toenemende vraag voor de inzet van Spilter tijdens grote evenementen en congressen hebben wij deze mogelijkheid nu ook toegevoegd. Hieruit voortvloeiend is het nieuwste Spilter product De Event tool ontstaan. Lees hier meer over op deze pagina.

Spilter_tekstballonnen

Vernieuwde word-rapportage

En last but not least, de standaard Word-rapportage is op de schop gegaan. De weergave van de resultaten is gemoderniseerd en verbeterd waardoor u bij het uitdraaien van de resultaten niet alleen de antwoorden rijp en groen hebt maar ook direct een mooie rapportage tot uw beschikking die u verder kunt verspreiden onder uw deelnemers of collega’s.

Succesvol samenwerken

Zorgnetwerk Zenderen – ingewikkeld maar pure noodzaak!

“Er zijn de afgelopen decennia al verschillende vormen van samenwerking geweest, maar in al die vormen is er steeds één partij leidend of sturend. Dat werkt uiteindelijk averechts, aangezien er nooit volledig vertrouwen zal zijn dat die partij ook het beste voor heeft met de andere aangesloten personen of bedrijven,” aldus Wyco de Vries. De maatschappij ontwikkelt zich en er gaan steeds meer netwerkorganisaties ontstaan, al is dat nog voornamelijk in het bedrijfsleven.

De Vries heeft een grote rol gespeeld bij het opzetten en faciliteren van het zorgnetwerk Zenderen.  Zijn organisatie levert momenteel de netwerkmanager, projectmanagers en projectondersteuning voor de verschillende initiatieven en projecten. De Vries treedt nog steeds op als onafhankelijke ‘facilitator’ en vormt met zijn collega’s het projectbureau voor alle gezamenlijke innovaties, projecten en initiatieven voor het zorgnetwerk Zenderen.

Door de initiatiefnemers van het Zorgnetwerk Zenderen werd bepaald dat er een netwerkmanager en adviseur moest worden aangesteld die er voor moest gaan zorgen dat de netwerk governance vorm zou krijgen en dat beoogde innovaties en projecten ook daadwerkelijk zullen worden uitgevoerd. Dat is een pluspunt en noodzakelijk voor het slagen van het netwerk als geheel. Niemand moet de baas of eigenaar zijn, maar goede coördinatie en rol afstemming is essentieel. Met het voorwerk dat de initiatiefnemers van Zenderen, in samenwerking met de Vries hebben gedaan, voor de oprichting van dit netwerk, lijkt een onafhankelijk programmabureau op dit moment ook de meeste aangewezen structuur om die coördinatie op zich te nemen. Wij kunnen als onafhankelijk partner werken aan de onderlinge vertrouwensband, met als doel elke afzonderlijke organisatie er uiteindelijk beter van maken, en waarbij de patiënt of cliënt de uiteindelijke winnaar is.”

Visie en ambitie dienen te worden aangescherpt

Eind maart ontvingen 180 zorgprofessionals, bestuurders, financiers en andere stakeholders in de zorg een vragenlijst namens verschillende zorgprofessionals en bestuurders, die inmiddels de ‘coördinatiegroep’ zorgnetwerk Zenderen vormen. De uitkomsten van deze vragenlijst zijn gebruikt ter inspiratie en voorbereiding op een visie- en ambitiesessie voor het ‘zorgnetwerk Zenderen’. Deze visiesessie met Spilter was in eerste instantie bedoeld om de bestuurlijke themagroepen meer strategische richting te geven zodat zij de juiste innovaties, veranderingen en projecten kunnen vormgeven. Of om dit juist weloverwogen na te laten.

Krachtig signaal

De samenwerkingsvorm is met de benodigde begeleiding bedacht door de bestuurders van de negentien aangesloten organisaties. De samenwerkingsovereenkomst is uiteindelijk ook door hen zelf getekend. Dat is een essentieel punt. “In alle gevallen zie je dat de slagingskans van netwerken zo rond de 20% ligt. Maar omdat aan dit netwerk juist ook de bestuurders hebben gewerkt, wordt de kans van slagen vele malen groter geacht. Zolang alle betrokkenen ‘willing and able’ zijn iets van zichzelf in het netwerk te stoppen, vertrouwen hebben in elkaar en geduld hebben, ben ik er volledig van overtuigd dat een netwerk als geheel zal slagen. Dat is geen aanname, dat is bewezen wetenschap.”

Door Wyco de Vries MHA, Directeur Spyl

Meetingsoftware specialist worden?

Wilt u zich aansluiten bij onze groeiende en professionele groep meetingsoftware specialisten?

Op diverse manieren kunt u zich bij deze groep aansluiten. Heeft u een speciale methodiek? Bekijk met ons samen op welke wijze deze (deels) gedigitaliseerd kan worden. Lees hierover meer op de pagina Eigen template.

Ook open sollicitaties zijn welkom. Neem contact op met Allard Dericks via +31 36 750 82 75 of a.dericks@spilter.nl en bespreek met hem de mogelijkheden!

Tips van de professionele facilitator

tips-graphicElke maand deelt een ervaren, professionele facilitator uit ons netwerk tips. Concrete tips die jij direct kan gebruiken. Of je nu af en toe als facilitator optreedt of het proces begeleidt binnen je eigen team, met deze tips wordt jouw meeting gegarandeerd beter.

En dat is precies waar Spilter voor staat: Make Better Meetings.

 

Onze derde professionele facilitator die tips met u deelt is Judith de Jong, van Creativity meets Results. Zij richt zich binnen deze tips op de Project Start Up (PSU).

“Arjen komt de vergaderruimte binnen. Een bekertje met een restje koude koffie van de dag ervoor staat op tafel. Op de flip-over staan wat slordige schema’s en aantekeningen van een vorige vergadering. Dit is de eerste dag dat zijn projectteam bij elkaar komt. Arjen is de projectleider. Een aantal collega’s zijn er al. Terwijl hij de beamer opstart komt iemand bellend binnen, anderen hebben hun laptop open geklapt om nog even wat mailtjes te beantwoorden. Dan neemt Arjen het woord en presenteert een zijn slides over het project. Er zijn veel vragen en de ene discussie buitelt over de andere. Wat jammer dat de opdrachtgever er vandaag niet bij is, bedenkt Arjen zich. Het lukt maar niet om met het team duidelijke afspraken te maken en om een punt écht af te ronden. Vijf minuten na de afgesproken eindtijd verontschuldigt iemand zich dat hij nu toch echt weg moet en zo druppelt de vergaderzaal langzaam weer leeg. Daar staat hij dan, in een verlaten ruimte, tussen lege koffiebekertjes en volgeschreven flip-over-vellen. Hij rolt het papier op en neemt het mee. Na een week bekijkt hij ze weer, hier kan hij geen wijs meer uit worden. Een gevoel van chaos overspoelt hem. Moet hij nu hieruit de acties en een planning destilleren? Geschrokken wordt hij wakker, 6:58 op zijn wekker”.

Dit is een situatie die vaker voorkomt dan menigeen lief is. En dat bij de Project Start-up! Het project van Arjen lijkt na een week al wankel.

Steeds meer projectmanagers, en zeker de meer ervaren projectmanager, maakt de keuze de taken tijdens de PSU-bijeenkomst te splitsen door een facilitator bij de PSU te betrekken. De facilitator heeft de taak om toe te zien op het proces tijdens de PSU. Hij/zij kan ervoor zorgen dat de meningsvorming en de discussies gestructureerd verlopen, dat elk punt wordt afgerond met conclusies en vervolgafspraken en dat de tijd goed bewaakt wordt. Hierdoor hoeft onze Arjen zich vandaag daar even niet om te bekommeren en kan hij zich volledig focussen op de inhoud van het komende project.

Als facilitator heb ik na het verzorgen van diverse PSU bijeenkomsten een vijftal tips & tricks hoe het betrekken van een facilitator bij de PSU het eerste Project Succes maakt. Ik wil ze graag met je delen.

  1. Plan de discussies, voer ze nog niet. Richt je bij een PSU op het plannen van de discussies die moeten gaan plaatsvinden. Stap niet in de valkuil om al tijdens de PSU alles op te willen lossen.
  2. Een PSU is vooral een opstap naar een effectieve samenwerking en gaat daarom niet alleen over de deliverables, scope en planning, maar juist ook over de samenwerking. Wellicht ken je de fases van Tuckman: team forming, storming, norming, performing, adjourning. Een PSU is vroeg in het proces. Denk niet dat je na de PSU meteen aan ‘performing’ toe bent. Er zullen nog wel wat hordes genomen moeten worden voordat mensen lekker samenwerken. ‘Iedereen in zijn kracht zetten’ wordt zo gemakkelijk gezegd, maar hoe doe je dat nou echt? Wat kan helpen is om het tijdens de PSU ook te hebben over de manier waarop mensen graag samenwerken. Kijk eens terug naar eerdere projecten en wat daarin succes- en faalfactoren waren. Gebruik die inzichten in het huidige project.
  3. Zodra je de ruimte binnenkomt weet je al ‘Dit wordt niet zomaar een vergadering, maar hier wordt iets van mij verwacht’. Muren met flip-overs, stiften, stoelen in een andere opstelling, zelf aan de slag. Alles, inclusief de ruimte en het programma, helpt om de teamleden in de mindset te krijgen dat het gaat om hun input. De projectleider is niet alwetend, hij heeft juist het team nodig om tot goede ideeën, oplossingen en realistische planningen te komen. Gebruik die kennis van het team. Het is de kunst om iedereen in de positie te brengen waarop ze zich uitgenodigd voelen om hun expertise in te zetten.
  4. Fail faster, succeed sooner’, kom er zo vroeg mogelijk in het project achter als je andere verwachtingen hebt van het project. Tijdens de PSU kunnen je de verwachtingen afstemmen, zodat je allemaal hetzelfde doel en dezelfde scope voor ogen hebt.
  5. Zorg ervoor dat de volgende stap helder Aan het eind van de PSU ga je naar huis met een overzicht: wie doet wat wanneer. Plan, zodra je de PSU plant ook alvast een tweede meeting, binnen max 2 weken na de PSU, om de onderwerpen te bespreken die niet bij de eerste PSU opgelost kunnen worden. Op die manier voorkom je dat de tweede meeting lang op zich laat wachten door al volgelopen agenda’s.

Door Judith de Jong

Creativity meets Results

Judith de JongJudith de Jong is in 2011 begonnen met faciliteren van bijeenkomsten en heeft inmiddels zo'n 250 sessies ontworpen en gefaciliteerd. Sinds 2013 ben is zij gecertificeerd bij de International Association of Facilitators (IAF-world), dat maakt haar één van de ongeveer 50 gecertificeerde facilitators in Nederland. Zij is door het Centrum voor Ontwikkeling van Creatief Denken (COCD) opgeleid in het gebruik van Creative Problem Solving en heeft daarmee ruime kennis om creativiteit toe te passen in sessies en ook de deelnemers aan te zetten om hun eigen creativiteit te ontdekken en te gebruiken.


 

Onze tweede professionele facilitator die enkele belangrijke tips met u deelt is Nel Mostert, van Mostert Consultancy voor Creativiteit en Innovatie Management.

Een goede voorbereiding bespaart tijd

Als je een groep mensen uitnodigt, dan verwacht men dat de vergadering goed is voorbereid. Dat wil zeggen dat er een agenda is, dat de stukken voorhanden zijn en dat er een taakverdeling is, b.v. voorzitter/notulist/facilitator, en dat iedereen weet wat in de vergadering van hem/haar verwacht wordt. Dit klinkt logisch. En dan is het ook logisch dat tijd geïnvesteerd wordt om de voorbereidingen te doen. Iemand moet daarvoor de verantwoordelijkheid nemen. Een OR besloot het roer om te gooien omdat de vergaderingen maar duurden en duurden. Ze besloten om de Commissies te vragen hun onderwerpen voorafgaand aan de vergadering te bespreken en, samen met andere OR leden die er een belang of interesse in hadden, een besluit voor te bereiden. Dit gaf A) betere discussies in kleiner comité en B) kortere OR vergaderingen omdat de besluiten al op een goede manier ‘voorgekookt’ waren.

Van frictie naar flow

In ruzie hebben we allemaal helemaal geen zin. Toch kan een flinke woordenwisseling goed zijn. Mits het over de inhoud gaat, en mits allen in essentie op zoek zijn naar een positief resultaat. Het feit is dat als er spanning is dan is er energie. Het is de kunst om die energie om te draaien naar iets positiefs. In die spanning zit een reden. Die reden kan belangrijk zijn in het nemen van de volgende stap in het proces. Als die reden niet naar boven komt, kan het proces stokken. Ik heb teams gezien die lange tijd ‘de roze olifant in de kamer’ niet wilden zien. Spanning/onenigheid kan heel goed leiden tot een positieve flow. Misschien mag je er zelfs blij van worden als iets van ‘frictie’ in de discussie ontstaat, want dan weet je dat er iets gaat gebeuren. Is het team in staat om de frictie vast te pakken en er iets mee te doen, dan komt de weg naar flow vrij te liggen. Een professionele facilitator kan daarbij helpen.

Beweeg!

Stilzitten is dodelijk. Richt uw vergadering/bijeenkomst zo in, dat de deelnemers regelmatig moeten bewegen. Kies een ruimte die groot genoeg is om even ergens anders te gaan zitten, te gaan staan, te bewegen. Elk agendapunt zou eigenlijk moeten leiden tot beweging; vraag deelnemers na elk agendapunt 1 stoel op te schuiven. Laat deelnemers eerst samen staand discussiëren voordat men plenair gaat. Hang flipovers op de muur om meningen of ideeën op te laten schrijven. Het bloed moet stromen! Elke beweging helpt daarbij. Voor meer tips zie: 8 tips to get people move in meetings.

Taakverdeling

Deze tip is zo oud als de weg naar Rome, maar ik daag u uit het werkelijk toe te gaan passen. Kies een Voorzitter, een Time-keeper en een Notulist. De taak van een Voorzitter is de discussie begeleiden en toewerken naar een conclusie. De taak van een Time-keeper is ervoor te zorgen dat de tijd per agendapunt niet overschreden wordt. De Notulist maakt aantekeningen en/of een actielijst. Als iedereen er aan meewerkt om het deze 3 mensen zo gemakkelijk mogelijk te maken, dan is elke vergadering een genot.

Mostert Consultancy voor Creativiteit en Innovatie Management

nelmostertMet MCCIM faciliteert Nel Mostert organisatie in creatieve processen en het uitvoeren van innovaties. Ze reikt handvatten en methoden aan, die leiden tot een effectief en constructief proces waarmee uw team tot een gedragen resultaat van uw workshop kan komen. Door het faciliteren van bijeenkomsten zoals: brainstormsessies, project kick-off workshops en/of teambuilding sessies, helpt Nel het team om hun doel van die bijeenkomst op de meest effectieve en efficiënte manier te bereiken.


 

Facilitator Henri Haarmans, van Facilitation Academy, bijt het spits af.

Zorg dat alle deelnemers aan het begin van bijeenkomst zich even laten horen.

Dat kan centraal, maar mag ook in kleinere groepjes gebeuren. Wanneer iemand iets gezegd heeft, letterlijk van zich heeft laten horen, is het makkelijker om later in de bijeenkomst weer iets te zeggen. Ruim daarom aan het begin van de bijeenkomst wat tijd in om even met elkaar in gesprek te gaan, bijvoorbeeld in de vorm van een korte kennismaking. Er zijn op internet veel kennismakings-werkvormen te vinden. Door de werkvorm speels te laten aansluiten bij het thema van de bijeenkomst treedt een versterkend effect op.

Ook voor groepen waar de deelnemers elkaar al kennen is het belangrijk dat iedereen zich even heeft laten horen. Juist in dit soort groepen ontstaat vaak een ‘natuurlijke’ traditie van zij die praten en zij die luisteren. Kennismaken in bestaande groepen kan door het beantwoorden van vragen op verrassende thema’s als hobby’s, favoriete muziek of inspirerende reizen.

De inrichting en sfeer van de workshop-ruimte zijn bepalend voor de vorm van de interactie tijdens een bijeenkomst.

Een zaal met stoelen in theateropstelling nodigt de deelnemers uit tot luisteren en achteroverleunen. De interactie bestaat meestal uit het beantwoorden van vragen en korte één op één gesprekken. Ook nodigt deze opstelling uit tot onderonsjes die verstorend kunnen zijn voor spreker en het overige publiek.

Een grote vaste tafel in het midden zet deelnemers letterlijk vast in de vergaderstand. Een zaal waar de tafels in cabaret-opstelling zijn neergezet of de stoelen in een cirkel staan nodigt over het algemeen tot een meer vrije interactie tussen de deelnemers en werkt over het algemeen creativiteit bevorderend. Ook belichting en verdere inrichting kunnen je helpen om de interactie zo te beïnvloeden dat je bijeenkomst makkelijker haar doel bereikt. Door de juiste inrichting van de ruimte te kiezen, werkt deze mee aan het behalen van het resultaat van je bijeenkomst.

Heb je op wat voor manier belang bij de uitkomst van de bijeenkomst, begeleid deze dan liever niet zelf.

De kans is groot dat je je gedurende de bijeenkomst in een spagaat terecht komt wat betreft je eigen standpunt verdedigen en tegelijkertijd het proces bewaken. Teams zijn hier gevoelig voor en zullen het ervaren als partijdig voorzitten. Vraag in zo’n geval één van de deelnemers die niet inhoudelijk betrokken is, om de bijeenkomst of een deel ervan te faciliteren. Spreek de bijeenkomst met deze ‘stand-in’ facilitator door en geef duidelijk aan wat je van deze facilitator verwacht. Heeft de hele groep belang bij de uitkomst van de bijeenkomst, vraag dan een (externe) onafhankelijke externe facilitator de bijeenkomst te begeleiden. Er zijn acht factoren die bepalen welke van deze drie opties (faciliteren zelf doen, een deelnemer vragen óf een externe facilitator inzetten) op jouw bijeenkomst van toepassing is. Door het beantwoorden van deze online vragenlijst krijg je in een handomdraai inzicht in de complexiteit van je bijeenkomst en hoe je haar het best kunt (laten) begeleiden.

Facilitation Academy

Henri Haarmans (3)De Facilitation Academy leidt mensen op om groepen te begeleiden tijdens brainstorms, workshops, vergaderingen, conferenties etc. Hierdoor worden deze bijeenkomsten interactiever, resultaatgerichter, inspirerender en ontstaat er een meer gedragen resultaat. Degene die verantwoordelijk is voor het proces noemen we de facilitator. De facilitator ontwerpt de bijeenkomst en begeleidt de groep tijdens de bijeenkomst zelf. Hoewel een facilitator de groep actief helpt bij het behalen van een resultaat, heeft hij of zij een neutrale houding ten aanzien van de inhoud en de uitkomst van de bijeenkomst. Rechts: Henri Haarmans.

Stage: Commercieel medewerker

Ben jij de meedenkende stagiair(e) met een creatieve geest en goede ideeën? Dan hebben wij voor jou een stageplek!

Zin om stage te lopen bij een bedrijf waar je bij kunt dragen aan groei? Kun jij niet wachten om in samenwerking met de professionals van Spilter fantastische commerciële acties op te zetten? Lees dan snel verder!

Aangenaam kennis te maken, wij zijn Spilter. Spilter werkt vanuit Almere samen met diverse opdrachtgevers bij het ondersteunen en begeleiden van (online) sessies en bijeenkomsten.
Wij doen dit met ons zelf ontwikkelde software en onze eigen professionele en ervaren consultants.

Als meewerk stagiair werk je voornamelijk samen met de Sales & Marketing medewerker en de Managing Partner van Spilter om mooie resultaten te behalen. Daarnaast is het van belang dat je open staat om alle klussen aan te pakken die op ons af komen!

Waar zijn we precies naar op zoek? Een zelfstandige en commercieel denkende stagiair.

Wat ga je doen?

  • Jij zal ons ondersteunen bij de verkoopacties die in het verkoopplan zijn vastgelegd
  • Jij zal ons ondersteunen bij nieuwe verkoopacties en onderhoud website
  • Je brengt nieuwe ideeën en inzichten met je mee die je ook deelt
  • Het flexibel oppakken van bijkomende kleinere opdrachten waar je collega’s heel blij van worden als die door jou worden uitgevoerd.

Waar voldoe jij aan?

  • Je volgt momenteel een passende opleiding voor deze stage
  • Affiniteit met software, je leert een nieuw programma snel aan en vindt dat ook leuk
  • Ervaring met verkoop of op andere manier met commercie
  • Initiatief nemen vind jij vanzelfsprekend
  • Flexibiliteit en een gezond werkmoraal vinden wij niet meer dan normaal!

Wat krijg je daar voor terug?

  • Een leerzame en verantwoordelijke stage
  • Begeleiding van ervaren commerciële professionals
  • Je wordt onderdeel van een groeiend bedrijf met een klein, enthousiast en informeel team
  • Passende stagevergoeding
  • Gevulde snoeppot op kantoor

Nieuwsgierig? Neem contact op met Allard Dericks op +31 36 750 82 75 of a.dericks@spilter.nl
Solliciteren? Stuur je sollicitatie op een, bij de functie, passende wijze naar a.dericks@spilter.nl

Vacature: Junior projectmedewerker

Junior Projectmedewerker (min. 32 uur per week)

Onderuit gezakt op de bank zitten? Om 17.00 uur na een werkdag zo snel mogelijk naar huis? Geen feeling met ICT en communicatie? Lees dan vooral niet verder!

Opleiding afgerond en op zoek naar een uitdagende startersfunctie bij een ambitieuze en ondernemende organisatie? Affiniteit met ICT en klaar om het geleerde op school om te zetten in de praktijk? Lees dan snel verder!

Aangenaam kennis te maken, wij zijn Spilter. Spilter werkt vanuit Almere samen met diverse opdrachtgevers bij het ondersteunen en begeleiden van (online) sessies en bijeenkomsten. Wij doen dit met ons zelf ontwikkelde meetingsoftware en onze eigen professionele en ervaren consultants. Als junior projectmedewerker ondersteun je de consultants van Spilter bij projecten die zij volbrengen bij onze opdrachtgevers op administratief, commercieel en uitvoerend vlak. Ook zijn er opdrachtgevers waar jij technisch verantwoordelijk bent voor de sessie.

Waar zijn we precies naar op zoek? Het schaap met de 5 poten!

Door de diversiteit aan projecten en werkzaamheden verwachten we een grote flexibiliteit en krijg je direct contact met onze opdrachtgevers. De werkzaamheden zijn onder andere:

  • Projectmatig: ondersteuning consultant per project zoals voorbereiden Spiltersessie, opstellen en schrijven rapportage, ontwerp presentatie, Spilter software testen etc.
  • Sessies: voorbereiden, ondersteunen en technisch begeleiden Spiltersessie.
  • Commercieel: webteksten en offertes schrijven, presentaties maken, CRM systeem bijhouden.
  • Overig: binnen een klein bedrijf verwachten we dat je allerlei hand-en-span diensten op wilt pakken die op dat moment belangrijk en/of urgent zijn.

 

Waar voldoe jij aan?

  • HBO diploma behaald of aantoonbaar werkervaring op HBO niveau
  • Affiniteit met software, je leert een nieuw programma snel aan en vindt dat ook leuk
  • Microsoft Office kent geen geheimen voor je
  • WordPress is in ieder geval enigszins bekend terrein
  • Onderscheidend in je schrijfstijl in perfect Nederlands en ook in het Engels druk jij je mondeling en schriftelijk correct uit
  • Je hebt 5 poten: zelfstandig, klantgericht, nauwkeurig, creatief en initiatiefrijk
  • Flexibiliteit en een gezond werkmoraal vinden wij niet meer dan normaal!

 

Wat krijg je daar voor terug?

  • Een baan voor minimaal 32 uur per week
  • Je wordt onderdeel van een groeiend bedrijf met een klein, enthousiast en informeel team
  • Passend salaris
  • Gevulde snoeppot op kantoor

 

Nieuwsgierig? Neem contact op met Allard Dericks op +31 36 750 82 75 of a.dericks@spilter.nl

Solliciteren? Stuur je sollicitatie op een bij de functie passende wijze naar a.dericks@spilter.nl

Acquisitie naar aanleiding van de vacatures wordt niet op prijs gesteld.

Brown paper sessie

Een Brown Paper sessie is een effectieve manier om in groepsverband een gemeenschappelijk doel te bereiken. U kunt de Brown Paper sessie nog effectiever inzetten door Spilter in te schakelen.

Wat is een Brown Paper sessie?

Tijdens een Brown Paper sessie wordt een groot vel papier, een zogenaamd Brown Paper, aan de wand geplakt. Deelnemers van de workshop werken hierop gezamenlijk aan een oplossing. U kunt gericht vragen stellen, waarna de antwoorden met stift op zelfklevende memoblaadjes worden geschreven. Deze memoblaadjes worden op de wand geplakt en in een latere fase eventueel logisch geordend door ze te verplaatsen.

Voordelen van de Brown Paper sessie

Deze effectieve methode heeft een aantal voordelen ten opzichte van traditionele vergaderingen. U kunt complexe groeps- en denkprocessen vastleggen, waarna de oplossing in groepsverband wordt bepaald. Iedereen kan een even grote bijdrage leveren, waardoor er veel draagvlak is voor het resultaat.

Nog effectiever met Spilter

Door Spilter in te zetten tijdens de Brown Paper sessie kunt u nog effectiever werken. De ruimte wordt dan uitgerust met computers, waarop de deelnemers direct antwoord op de vragen kunnen geven. Iedereen voert gelijktijdig antwoorden in, wat resulteert in een enorme tijdwinst tijdens de Brown Paper sessie. Omdat met de computer wordt gewerkt, zijn niet alleen de spraakzame deelnemers steeds aan het woord; iedereen doet actief mee. Bovendien kunnen antwoorden ook nog anoniem worden ingevoerd, waardoor de drempel nog lager wordt en de vrijheid van spreken wordt vergroot. Een perfecte wijze om met succes te brainstormen. Het categoriseren gaat al even gemakkelijk. De antwoorden worden digitaal geordend en ingedeeld in relevante clusters.

Betere resultaten

Omdat u niet ziet wie wat invult, worden geen sociaal wenselijke antwoorden gegeven. Op deze wijze krijgt de grootste prater dus niet zijn zin, maar het beste antwoord wordt gehonoreerd. Bovendien blijft de oorspronkelijke volgorde bewaard, zodat u achteraf alles kunt terugzien. Aan het eind van de Brown Paper sessie krijgt u direct een rapportage. U hoeft dus nooit meer na een sessie alle memoblaadjes uit te werken.

Interactie met Spilter

Spilter is geschikt voor touchscreens, Ipads, smartboards- en phones. Dit resulteert in veel interactie tijdens de Brown Paper sessie. De deelnemers kunnen bijvoorbeeld rond een bord gaan staan en overleggen met de groep. Vervolgens kunnen de ideeën verschoven worden, net als bij een Brown Paper.

Alle voordelen van Spilter tijdens uw Brown Paper sessie

  • Deelnemers geven direct en gelijktijdig antwoord: dat levert tijdwinst op
  • Ook zwijgzame deelnemers hebben een even groot aandeel in de sessie
  • Antwoorden kunnen anoniem worden ingevoerd
  • Het beste antwoord wordt gehonoreerd, niet de deelnemer met de grootste mond
  • U hoeft na een Brown Paper sessie nooit meer memoblaadjes uit te werken
  • U krijgt direct na de sessie een rapportage
  • Spilter is geschikt voor touchscreens en smartboards: interactie is gegarandeerd

Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor u te bespreken.

Value Management

Value Management is een methodiek die wereldwijd wordt toegepast met als doel “maximum value for money”; het ontwikkelen van oplossingen voor een project, proces of systeem die de benodigde prestatie leveren met zo weinig mogelijk middelen.

Samenwerking met ARCADIS

Spilter werkt samen met ARCADIS in het faciliteren van Value Management studies. Deze samenwerking zorgt voor een unieke en krachtige combinatie: Spilter is expert op gebied van faciliteren en ARCADIS is inhoudelijk expert op het gebied van Value Management. De Spilterconsultant neemt ook altijd een consultant van ARCADIS mee naar een intake.

Groot aantal deelnemers, groot aantal ideeën

Bij complexe opgaven is het aantal deelnemers aan een Value Studie vaak groot; een groot aantal deelnemers produceert een groot aantal ideeën, vooral in een creatieve brainstormfase. Als alle ideeën geïnventariseerd zijn, worden vervolgens in de evaluatie- en selectiefase de beste en meest kansrijke ideeën door de groep geselecteerd.

Voordelen Value Management

Transitie

Hoe organiseert u als gemeente een transitie op effectieve en slimme wijze? En hoe zorgt u voor samenwerking en kennisoverdracht tussen de betrokken organisaties? Spilter kan hierin veel voor u betekenen.

Spilter verbindt

Als gemeente dient u in het kader van de transitie alle belanghebbende organisaties met elkaar te verbinden om er voor te zorgen dat helder in kaart wordt gebracht wie straks voor wat verantwoordelijk is. Maar hoe bereikt u al deze stakeholders? En op welke manier zorgt u ervoor dat in stakeholdersoverleggen iedereen zijn kennis en mening kan delen? Spilter kan u hierbij ondersteunen: onze software maakt het mogelijk om gezamenlijk tot besluitvorming te komen, verantwoordelijkheid te bepalen en tot concrete afspraken te komen.

Tijdsbesparing mét kwalitatief hoger eindresultaat

Van u als gemeente wordt verwacht dat u met minder beschikbare middelen alle hulp zo goed mogelijk regelt en goede afspraken met alle belanghebbenden maakt. Spilter zorgt ervoor dat de tijd die u normaal gesproken kwijt bent aan overleggen tot wel 50% kunt reduceren. Zo kunt u bijvoorbeeld een inventarisatie vooraf online plaats laten vinden, waardoor u zich tijdens de bijeenkomst direct kunt richten op de inhoud en discussies met meer diepgang verlopen.

Gemeente Almere in transitie

Gemeente Almere heeft op 5 november 2013 in het kader van de transitie Sociaal Domein een ketendag georganiseerd waarbij verschillende zorgpartners betrokken waren. Door inzet van Spilter werd deze ketendag, gehouden in een Penitentiaire Inrichting, omgevormd tot een interactieve werkconferentie. Lees snel de volledige case.

Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor u te bespreken.

Risicoanalyse

Welke risico’s komt u tegen en hoe brengt u ze in kaart? Hoe dekt u ze af? En voor welke partij is het risico een probleem? Spilter zet het tijdens uw risicoanalyse eenvoudig op een rij.

Snel een totaallijst van risico’s

Verschillende deelnemers aan een risicoanalyse hebben ook vaak verschillende risico’s in te brengen en hebben verschillende meningen over met name welke risico’s het belangrijkst zijn. Met Spilter zijn de risico’s en meningen eenvoudig en snel geïnventariseerd; zo kunt u bijvoorbeeld voorafgaand aan de bijeenkomst de deelnemers online hun input laten geven waardoor de tijd van de bijeenkomst effectief en efficiënt gebruikt kan worden.

Inzicht in de grootste risico’s

Alle geïnventariseerde risico’s staan overzichtelijk op een rij, waarna ze met één druk op de knop te clusteren of ontdubbelen zijn. Ook het toetsen van de risico’s aan de hand van diverse criteria is eenvoudig. Het resultaat: snel inzicht in wat de grootste risico’s zijn rondom uw project.

Inventarisatie, analyse en beheersmaatregelen in één sessie

Met Spilter blijft het niet bij het inventariseren en analyseren van de risico’s, binnen dezelfde sessie wordt er ook al een beschouwing gedaan van de eerste beheersmaatregelen inclusief verder doorvoeren van benodigd draagvlak.

Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor u te bespreken.

Marktscan

Kansen later niet hoeven te betitelen als gemist en gevolgen niet hoeven aan te merken als “hadden we het maar geweten”. Dit aan de start van een project ondervangen? Dat is mogelijk met een marktscan. Door de unieke werkwijze en beproefde methodiek heeft u in 3 tot 4 uur inzicht in welke kansen en gevolgen spelen rondom het project. Mensen werken afwisselend in groepen en individueel, waardoor het een dynamisch en bijzonder effectief geheel wordt. Uw stakeholders en projectorganisatie zijn hierbij aanwezig.

Kansen en gevolgen op tafel

Een eerste inventarisatieronde draait om zoveel als mogelijk informatie ophalen bij alle aanwezigen. Wat speelt er nog meer in de omgeving? Wat zijn kansen die we niet willen en kunnen laten liggen? Wat zijn eventuele gevolgen voor het project?

Overlast maatregelen beperken

Wat voor maatregelen moeten/kunnen getroffen worden om de overlast in de omgeving tot een minimum te beperken en waar moet verder rekening mee gehouden worden? Niemand die dat beter weet dan uw stakeholders. Er wordt hen een aantal vragen gesteld die vanuit verschillende invalshoeken naar dit thema kijken; Spilter zorgt ervoor dat zij zeer veel input in zeer korte tijd kunnen geven.

Additioneel kunnen onderwerpen die voor u van toepassing zijn opgepakt worden. Zo kunt u zich ook richten op wat de aanwezigen het beste tijdstip voor uitvoering van de werkzaamheden vinden. En: wat is daar de motivatie achter? Met Spilter is een verdiepingsslag eenvoudig gemaakt.

Winnende marktscan

In het Vakblad voor Cost and Value Engineers is de winnende marktscan beschreven die Rijkswaterstaat heeft uitgevoerd in nauwe samenwerking met ARCADIS en Spilter. Het volledige artikel vindt u hier: Rijkswaterstaat Project N35 innovatief met Spilter.

Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor u te bespreken.

Brainstormsessie

Een brainstormsessie met Spilter biedt veel mogelijkheden. Alle deelnemers kunnen gelijktijdig hun eigen ideeën inbrengen, met één druk op de knop bewaart u alle ideeën in een overzichtelijke rapportage. Geeltjes uitwerken is verleden tijd.

Technieken tijdens de brainstormsessie

Welke brainstormtechniek u ook gebruikt, de brainstormsessie kan altijd ondersteund worden met Spilter. Een voordeel is dat de discussie altijd over de ingebrachte ideeën gaat en nooit over de mensen die deze ideeën hebben aangedragen. U kunt alle inbreng in de brainstormsessie op een simpele wijze clusteren en indelen in categorieën.

Toetsen op criteria

Ook kunt u de ideeën op meerdere criteria toetsen, zoals op investering, kans en verwachte opbrengst. Het vervolg op de brainstormsessie kan met Spilter worden ingezet door bijvoorbeeld vragen te stellen over wat er nodig is om de ideeën tot een succes te maken.

Ieder device

Spilter is geschikt voor laptops, tablets en smartphones, zodat interactie tijdens de brainstormsessie gegarandeerd is. Daarnaast kunt u gebruikmaken van visuele hulpmiddelen, zoals video, foto en ondersteunende documenten.

Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor u te bespreken.

Burgerparticipatie

Met Spilter tilt u burgerparticipatie op een hoger niveau. Spilter biedt talloze mogelijkheden om uw inwoners op een doeltreffende en effectieve manier te bereiken en in te zetten bij beleidsvorming. Dat kan tegelijkertijd, maar ook op verschillende tijdstippen en locaties. Ongeacht hoe u de uitvoering wenst, uw traject wordt volledig ondersteund door Spilter.

Online (wijk)onderzoek

Een online onderzoek was nog nooit zo simpel en zo effectief tegelijkertijd. Continu inzicht in de voortgang, geen handmatige analyses én kosten besparen: met Spilter kan het.

Inloopavonden

Grote groepen, verschillende ideeën, uiteenlopende belangen: hoe krijgt u dit in één avond verzameld? Inloopavonden waarbij de aanwezigen in plaats van kritiek te uiten zelf hùn oplossingen aan kunnen dragen voor vraagstukken? Met Spilter is dit mogelijk.

Burgerpanel

Met Spilter krijgt u de volledige regie over uw burgerpanel: u maakt zelf uw vragen in uw eigen omgeving en nodigt zelf deelnemers uit. Zo bouwt u uw eigen database op met waardevolle informatie, die ook nog eens kostenbesparend is.

Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor u te bespreken.

Claimscans

Claimscans hebben bewezen resultaten behaald in het verminderen van claims en onnodige bijbetalingen bij aanbestedingen van infrastructurele projecten.

Ruime ervaring

Sinds 2009 heeft Spilter in samenwerking met juristen van Dienst Infrastructuur van het Ministerie van I&M circa 80 projecten getoetst. De claimscans ondersteunen DBFM-contracten, D&C-projecten, RAW contracten voor de Rijksoverheid en lokale overheden zoals provincies en waterschappen. Daarnaast worden er claimscans uitgevoerd voor alle grote projecten in het kader van Ruimte voor de Rivieren (RvR) en het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP).

Eén dag, veel inzichten

De claimscan met Spilter bestaat uit een bijeenkomst van één dag, waarbij alle leden van het projectteam c.q. alle IPM-rolhouders aanwezig zijn. Tijdens de Spiltersessie wordt gebruik gemaakt van digitale ondersteuning om inzicht te krijgen in hoeverre een bepaald risico voldoende is beheerst en op welke gebieden hierover meningsverschillen bestaan. Het doel van de sessie is een volledigheidscheck op het bestaande risicodossier, het genereren van nieuwe risico’s , het valideren van de bestaande risico’s, het bespreken van de mate waarin de beheersmaatregelen afdoende zijn geregeld en het challengen van alle IPM rolhouders om zo in één sessie het risicodossier geheel te doorleven en de grootste aandachtspunten boven tafel te krijgen.

Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor u te bespreken.