Wat wilt u echt bereiken?

Komt u er ook wel eens aan het eind van een werksessie of teamvergadering pas achter dat u niet helemaal de gewenste informatie hebt opgehaald? Het is een heel menselijke reactie om bij een opkomende vraagstuk direct te denken in oplossingen. Er popt een vraagstuk op of er doet zich een probleem voor en hoe eerder dat opgelost is hoe beter. Onze ervaring is echter dat het zeer loont om uzelf áltijd vooraf een vraag te stellen.SetAndReachGoals

Of u nu een sessie gaat organiseren of faciliteren, het allerbelangrijkste is de vraag wat wilt u echt bereiken? Voorafgaand aan een intake vraagt de opdrachtgever vaak wat zij alvast kunnen voorbereiden. Ons antwoord is altijd hetzelfde: goed nadenken over wat u wilt bereiken met de sessie. De voorbereiding en de stap erna, wat wij het bedenken van een sessie noemen, is niet alleen een zeer essentiële stap maar ook vaak de ingewikkeldste. Of u nu een professionele facilitator bent of als manager met uw team aan de slag gaat, besteed hier voldoende aandacht aan.

Bij elke sessie staat een bepaald vraagstuk centraal. Vaak is het echte probleem niet wat het in eerste instantie lijkt. Een sessie is alleen succesvol als het vraagstuk en het einddoel helder zijn. Ga daarom nooit direct vanuit een bepaald probleem een oplossing bedenken of een sessie ontwerpen. Probeer de vraag achter de vraag te achterhalen. Een voorbeeld: In deze tijd zijn veel bedrijven bezig of net klaar met het schrijven van hun plannen. Hoe zou je dat goed aanpakken?

Stel vragen als: Welke informatie heb je minimaal nodig als de sessie klaar is? Hoe moeten de plannen er definitief uitzien? Wie wil je betrekken en wat is hun rol? Waarom wil je ze betrekken? Wil je de kennis gebruiken of draagvlak creëren? Mogen ze volledig vrij denken of zijn er grenzen? Hoeveel tijd is er beschikbaar?

Kortom allemaal vragen die relevant zijn om de doelstelling helder te krijgen. Als het verkrijgen van draagvlak belangrijker is dan de uiteindelijke uitkomst heb je een hele andere sessie dan wanneer andersom het geval is.

Pas als dit helder is gaat u aan de slag met het bedenken van een sessie. En ook dat doen wij van beneden naar boven. Wij starten bij het resultaat en gaan dan langzaam naar boven toe werken om te kijken welke informatie er allemaal nodig is om dat resultaat te bereiken. De eerste stap naar uw succesvolle sessie is gezet!

Enkele tips:

  • De uitnodiging naar de deelnemers is ook heel belangrijk. Vertel hierin altijd het doel dat u wilt bereiken
  • Stel de deelnemers vast 1 of 2 vragen om over na te denken, zo starten ze goed voorbereid aan de sessie
  • Bespreek aan het begin van de sessie het proces dat u wilt doorlopen zodat dit voor iedereen duidelijk
  • Zorg dat het duidelijk is wat er met de resultaten gebeurt en wie dat gaat oppakken

 

Veel succes!

Related Blogs

Posted by admin | 13/12/2018
Strategic Prototyping
Strategic Prototyping Door Mariette van Muijen van ILUMY Tips geven of tips laten geven Live, in sessies, zou ik zelf niet snel tips geven. Ik geloof in het potentieel van...
Posted by admin | 25/06/2018
Innovatie tool
Innovatie tool Spilter wordt breed ingezet. Van Versnellingskamer tot online enquête en van World Café tot stakeholdersanalyse. Dit altijd in de context van een tijdsgebonden project. In het afgelopen jaar...
Posted by admin | 20/06/2018
Visueel werken met groepen: het nut en een eerste stap
Visueel werken met groepen: het nut en een eerste stap Waar mensen samenkomen wordt meestal veel gepraat. Maar snappen we elkaar ook? Hebben we hetzelfde beeld voor ogen? We hebben...